Francuska technika i…
Francuska technika i rumuńskie wykonanie
czyli
Dacia 1310p
W latach sześćdziesiątych XX wieku produkcja aut w byłym bloku wschodnim nabierała rozpędu. W większości krajów Europy Wschodniej produkowano auta zarówno konstrukcji własnej, jak i na licencji kapitalistycznego koncernu – najczęstszym wyborem była włoska firma FIAT, jednak swój udział w zmotoryzowaniu krajów komunistycznych miał też między innymi Volkswagen, czy też Citroen i Renault – licencyjne wyroby wytwarzano głównie pod nową, komunistyczną marką.
Dacia, bo o niej dzisiaj mowa, była marką produkującą samochody na licencji Renault, by z czasem – podobnie jak Zastava, Łada czy FSO – projektować i produkować nowe modele w oparciu o daną technologię. Rumuński producent zaczynał z montażem modelu 1100 będącym de facto Renault 8; niedługo później rozpoczęto montaż, a następnie produkcję modelu 1300, który był Renault 12 ze zmienionym znaczkiem. 1100 produkowano do 1971 roku.
Model 1310 był kolejnym – podobnie jak Polonez Akwarium czy Polski Fiat 125p MR – etapem rozwijania kupionej licencji. Zmiany jakie poczyniono w stosunku do modelu 1300 były kosmetyczne i opierały się głównie na zmianie przednich świateł z prostokątnych na cztery okrągłe, zmianie grilla i zderzaków czy lekkiej modyfikacji wnętrza. Pozostałe elementy pochodziły nadal z francuskiego samochodu, na czele z silnikiem Cleon-Fonte, ochłapem o żeliwnym bloku. Z kolei model o oznaczeniu 1310p oznaczał wersję przeznaczoną na polski rynek – możliwe że samochód wyposażano w Polsce w część elementów eksploatacyjnych z krajowej produkcji; podobny sposób produkcji stosowano w przypadku dyrektorskich Fiatów 131p. Tak oznaczoną Dacię produkowano w latach 1982-1991.
Wraz z kolejnymi modernizacjami auta spadała jego trwałość, a także staranność produkcji. Pierwsze modele 1300, które składano na częściach francuskich, miały przyzwoitą trwałość i wykonanie, nie odbiegające od „standardów” KDL-ów; później, wraz ze wzrostem wykorzystania krajowych komponentów, montaż i trwałość poszczególnych części spadała. Niechlubnym przykładem są przeguby – testowany egzemplarz w Badaniu Drogowym „Motoru” z 1983 roku musiał po 82(!!!) kilometrach mieć wymienioną część.
1310 produkowano od 1979 do 2004 roku; w międzyczasie pojazd doczekał się kilku większych i mniejszych modernizacji. Nieco dłużej, bo do 2006 roku produkowano wersję pick-up opartą o wersję 1300 i 1310. Łącznie osobowych i dostawczych Dacii powstało około 2,27 miliona egzemplarzy; następcami zostały Dacia Nova oraz Dacia Logan – ta ostatnia powstała już po przejęciu przez koncern Renault marki Dacia.
#samochody #motoryzacja #gruparatowaniapoziomu #prl #dacia #renault #autakrokieta
pokaż spoiler Źródła: Magazyn Auto i czasopismo „Motor”, nr 23/1983 https://magazynauto.interia.pl/rozrywka/motor-z-przeszlosci/news-badanie-drogowe-motoru-dacia-1310p,nId,1441019 oraz Wikipedia https://pl.wikipedia.org/wiki/Dacia_1300#1210/1310/1410